Kotlová ocel (nejen) pro výrobu parních kotlů



Když vyplouval parník Titanic na svou první a zároveň poslední plavbu z britského Southamptonu, v jeho podpalubí bylo umístěno neuvěřitelných dvacet devět parních kotlů. Obří loď tehdy pohánělo šest kotelen, které vyráběly páru pro nízkotlakou parní turbínu a zároveň pro dva parní stroje. Dokážete si představit pohybovat se v takovém prostředí podpalubí zaoceánského parníku? Tímto vám chceme naznačit, že existuje tzv. kotlová ocel, která si snadno poradí s vysokými tlaky a teplotami. Může to být buď ocel označená jako P265GH, kterou známe i pod označením podle státní normy jako ČSN 11 416. Anebo kotlová ocel P250GH neboli podle normy ČSN 12 024.

parní lokomotiva

Kotlová ocel P250GH se vyznačuje značnou pevností a houževnatostí. Zároveň je ocel dobře svařitelná a tažná, což jí dovoluje zhotovit potřebný tvar různých výrobků. Kotlová ocel P250GH odolává velmi vysokým teplotám a také teplotním výkyvům, což jí dává předpoklady pro praktické využití ve strojírenství, v energetice, v petrochemii a také při výrobě tlakových nádob. Kotlová ocel P250GH je ušlechtilý materiál s legujícími prvky křemíkem, manganem, chromem, molybdenem, niklem a mědí a díky svému chemickému složení lze zaznamenat úspěch v různých odvětvích výroby, kde jsou na ocelový materiál kladeny značné nároky pro výdrž při vysokých teplotách a tlacích.

parník Titanic

Tento ocelový polotovar se dodává na trh v podobě kruhových válcovaných tyčí a kovaných tyčí. Ocelárny však nedodávají na trh pouze kotlovou ocel. Sortiment výroby oceli doplňuje i ložisková ocel, vysoce legované nerezové oceli, nízkouhlíková legovaná ocel, cementační ocel, konstrukční ocel, nitridační ocel či pružinová ocel a tyto polotovary jsou potřebné pro velmi široké rozpětí průmyslové výroby. Ocel je zkrátka stále důležitou surovinou, bez níž se současné lidstvo neobejde.